Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.
 
URHEILUHIERONTA

Urheilijan lihashuoltoon kuuluu oleellisena osana hieronta. Urheiluhieronnan tarkoituksena on poistaa lihasten lepojähmeyttä sekä ylläpitää lihasten venyvyyttä ja nivelten liikelaajuutta. Hieronta lievittää välitöntä ja viivästynyttä lihaskipua kuormituksen jälkeen. Hieronnalla on myös lihaskouristuksia laukaiseva ja rasitusvammojen syntymistä ehkäisevä vaikutus.

Urheiluhieronnan perustana on klassisen hieronnan menetelmät, joita sovelletaan urheilijan harjoittelua ja kilpailemista tukevalla tavalla. Hieronnassa käytetään omia erikoistekniikoita. Tällainen hieronta sopii myös loistavasti kuntourheilijoille.
 
 
Alla olevassa taulukossa on esitetty hieronnalle asetettavia tavoitteita ja soveltamisperiaatteita valmennuskauden näkökulmasta. Lähde: Arponen & Airaksinen, Hoitava hieronta
 
Valmennuskausi Tavoitteita Hieronta
peruskuntokausi
  • perusominaisuuksien kehittyminen
  • perusvoiman ja kestävyyden lisääntyminen
  • elimistön nousujohteinen kuormittuminen
  • rentouttavaa, muokkaavaa, palauttavaa hierontaa
  • huoltavaa, tutkivaa ja tarvittaessa hoitavaa
  • noin 1 x vko
kilpailuun valmentava kausi
  • lajivalmiuksien kehittyminen
  • tekniikan hioutuminen
  • suorituskyvyn huipputason saavuttaminen
  • palautumista nopeuttavaa
  • lajinomaista, erityishuomio lihaksiin, jotka joutuvat kovimpaan rasitukseen
  • 1-3 x vko
  • voimakkaampaa perushierontaa ennen kevyempiharjoitteista päivää, 1 x vko
kilpailukausi
  • teknisten valmiuksien ja kilpailusuorituksen hienosäätö
  • huippukunnon saavuttaminen
  • perusvalmiuksien säilyminen
  • henkinen valmentautuminen
  • kevyempää, lyhytkestoisempaa
  • kohdistetaan rasituslihaksiin
  • ns. perushieronta annetaan 2-3 päivää ennen kilpailua
  • psyykkaus: ”tsemppaavaa” tai kilpailujännitystä purkavaa hierontaa
  • ei saa aiheuttaa ylirentoutta eli veltoutta

siirtymäkausi
(ylimeno- tai lepokausi)

  • elimistön palautuminen kilpailukauden fyysisistä ja psyykkisistä rasituksista
  • rentouttavaa perushierontaa
  • fyysinen ja psyykkinen ”tyhjennys”

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?